مترانپاژ انتخابی هوشمندانه برای اجرایی است که میتواند ذهن تماشاگر را با طنز ظریف ،به جا و کاربردی خود معطوف به مسئله ای فردی و اجتماعی کند.؛ حسن معجونی برای دومین بار ، این نمایشنامه را به اجرا میگذارد که در انتقال مفاهیم موردنظر در متن ، شخصیت پردازی و شیوه های اجرایی کاملا موفق است.
“مترانپاز” نوشته ی الکساندر وامپیلوف، نویسنده روسی است که اگرچه در سن ۳۵ سالگی در دریاچه بایکال غرق شد اما با نوشتن ۴ نمایشنامه بلند و سه نمایشنامه کوتاه گفته می شود توانسته انقلابی در نمایشنامه‌نویسی قرن بیستم روسیه به وجود آورد، آنچنان که حتی دوره ای به نام پسا وامپیلوف درتاریخ ِنمایشنامه نویسان روسی مطرح است … آشنایی مخاطب ایرانی با او با نمایشنامه “شکار مرغابی” شروع شد که در خرداد ۹۵ با کارگردانی حمیدرضا قطبی در تماشاخانه ی ایرانشهر به اجرا درآمد و ازهمان نمایشنامه، شیوه طرح موضوع و کارکترهایش را روشن ساخت..
وامیپلوف نویسنده ای است که جدای از بسیاری از نویسندگان روسی بیش از آنکه ساختار نظام و سیستم حاکم بر جامعه را مطرح کند ،بر درگیرهای درونی شخصیت هایش متمرکز است… او با شیوه روانشناسانه موضعی را اتخاذ می کند که می تواند نقد بر بسیاری از رفتارهای ِفردی و بازتاب اجتماعی آن ، ازجمله رفاه زدگی ، حماقت های افراطی ،ناآگاهی ، نقد سرمایه داری و سلسله مراتب ، روابط ِنامناسب، عقده های جنسی و اصرار ِدست وپاگیر برقانون باشد ..
شخصیت کالوشین مدیر داخلی هتلی که اتفاقات در یکی از اتاق های آن رخ می دهد با بازی قوی و دقیق ِرضا بهبودی محور داستان است، برخورد شدید او با یکی از مسافران که خارج از ساعت قانونی در اتاق مسافر دیگری مشغول شنیدن مسابقه ی فوتبال است منجر به روندی می شود که هر لحظه مخاطب را درگیر خود می کند و تا نهایی ترین مرحله همچنان مشتاق نگه می دارد.
متن با دست گذاشتن بر مجهولیت معنای کلمه ی “مترانپاژ” شخصیت ِآدم های داستان را بیرون می ریزد و مواجهه مستقیمی در “شرایط بحرانی” می سازد ؛ نمایش از استراحت بین دونیمه و و تا پایان نیمه دوم بازی فوتبال شکل می گیرد که می تواندخود مصداقی بر شرایط حمله_تدافعی حاکم بر بازی و واکنش های افراد باشد ..
دکور و میزانس های مناسب برای صحنه، حاکی از فضای اتاق ِدرونی آدمی است که به وسیله دری ، با دنیای بیرون مرتبط می شود ولی آنچه بیش از همه موثر ست همان فضای درونی است ..
بازی ها با طنزی خودجوش در کارکترها، تحسین برانگیز است و حاکی از دقت نظر کارگردان در مدیریت گروه دارد..
با آرزوی موفقیت برای جناب معجونی و گروه اجرایی وترجمه خوب ِکیوان سررشته امیدوارم علاقمندان به هنرهای نمایشی ببینند و لذت ببرند ..

نیلوفرثانی